2017. szeptember 23., szombat

A szenvedés megszüntethető. Hogy hogyan?


Évekkel ezelőtt felismertem, hogy az a sok technika, amit tanultam és használtam, vagy amit rajtam is alkalmaztak, annak a nagy része nem hozott számomra valódi változást. Nem szűntek meg az elmémben kavargó negatív gondolati minták és szokások. Ezáltal a szenvedés sem szűnt meg. Két és fél évvel ezelőtt találkoztam a vipassana meditációval, ami a théraváda buddhizmus egyik meditációs technikája, azon belül is a satipatthana vipassanával. Ahhoz, hogy valaki ezt a technikát elsajátítsa nem kell buddhistának lennie. Buddha ezzel a meditációval érte el a megvilágosodást és nekünk semmi mást nem kell tennünk, mint követni a tanítását, amely nagyon egyszerű, azonban kitartás szükségeltetik hozzá.

Ez a technika ugyanakkor az alaptanításaival nagyok sok megértést adott ahhoz, hogy hogyan is működik az elménk, hogy vagyunk kondicionálva. Megtanított arra, hogy hogyan szüntethetem meg a szenvedést az életemben. Buddha a 4 nemes igazság alaptanítása is erről szól: Az első igazság, hogy minden testi és tudati jelenség közös vonása a szenvedés. A 2. a szenvedés oka a vágy, sóvárgás, stb. A 3. A szenvedés oka megszüntethető. A 4. az út ami elvezet a megszabaduláshoz a nemes 8 rétű ösvény.

Az általános szenvedések, félelem az öregedéstől, haláltól, betegségtől, fájdalomtól, elvesztéstől. Ezen kívül szenvedés az is, amikor az elméd elhitet veled olyan dolgokat, amik nem valósak. A belső monológ, ami azt mondja neked, hogy buta, kicsi, szegény, kiszolgáltatott, stb vagy. Vagy, amikor elhiteti veled az elméd, hogy valaminek az elérésere nem vagy képes és csak sóvárogsz, vágyakozol. A szenvedésnek sok formája van. Szenvedés a tudati szennyeződések, a harag, az irigység, a féltékenység, a versengés, a tökéletességre törekvés, az önbírálat, a megfelelési kényszer és sorolhatnám. 


A meditáció maga, ahogy említettem egyszerűnek tűnik. Ülés közben a légzésünket, az emelkedő és süllyedő hasi légzést figyeljük. A felmerülő érzeteket, gondolatokat, érzéseket. Ha elkalandozik a gondolatunk, akkor visszatereljük a légzésre. Azonban ebben a felgyorsult világban, annyira sok az inger, hogy nem vagyunk képesek lelassulni, nyugodtan ülni és 1 dologra  hosszabb ideig koncentrálni. Ezért is sokszor a kezdő meditálóknál az első ami megjelenik fájdalom mellett az a türelmetlenség és a nyugtalanság. Megtanuljuk kezelni a fájdalmat, ami elől általában menekülünk, illetve hárítunk. Ezáltal ellenállóbbá válunk az életben felmerül drámák, problémákkal szemben. Az elmét ugyanúgy mint egy izmot edzeni kell rendszeresen. Vagyis, nem feladva, kitartóan napi szinten legalább kezdőként 20-30 percet meditálni, majd fokozatosan emelni az időt, akár 1 órára. 

A jóga mellett a vipassana meditáció hozta meg számomra az igazi változást az életemben. Az egy illetve többnapos elvonulások alatt csend van, vagyis nem beszélhetsz mással, mint a tanítóval. A vipassanát belátásmeditációnak is nevezik. Mivel ahogy az elme elkezd lecsendesedni és befelé magadra figyelsz elkezded felismerni a működésed, a beragadásaid, a szenvedésed okait, jönnek fel a sztorik. A vipassana meditáció mély személyiségfejlődést hoz magával, ami elengedhetetlen. Mivel sokan csak spirituálisan fejlődnek, azonban a személyiségben nem. Ezzel felborul az egyensúly, nem következik be jelentős változás. Az első egy évben rengeteg történet jött fel és láttam rá arra, hogy mi miért úgy történt az életemben ahogy történ. Én hogy reagáltam helyzetekre, kapcsolatokba. Mi váltotta ki azt, hogy valaki bántott, mit okozott az nekem, vagy amikor én bántottam magam. A második évben, már sokkal kevesebb történet jött. A vipassana meditáció egyik lényege az is, hogy a meditáció segítségével meglévő szenvedéseket kitisztítva, már ne gyártsunk újakat.

A haladóbb gyakorlásban dolgozunk az érzelmekkel is. Megvizsgáljuk a szenvedésteli és az örömteli történeteinket. Az egyikben azt kívánjuk magunknak, hogy szabaduljunk meg a szenvedésinktől, így megtanulunk együttérezni önmagunkkal. A másikban azt kívánjuk magunknak, hogy legyen minél több öröm és boldogság az életünkben. Bármilyen hihetetlen is, de sokkal nehezebb az öröm átélése. A szenvedéshez már hozzászoktunk. Majd amikor már megtanulunk önmagunkkal együttérezni, akkor ezt elkezdjük kiterjeszteni a családra, barátokra, semleges személyekre, azokra, akiket nem kedvelünk és végül az egész világra. 


Tavaly vettem részt az első 10 napos meditációs csendtáborban, amit a tanárnőm tanítója, Tiszteletreméltó Dhammasami tartott, aki egy Oxfordban élő buddhista szerzetes, tanító és vezet egy kolostort. Hihetetlen tudással rendelkezik. Ezután a tábor után még nagyobb változások indultak el bennem és ehhez mérten az életemben. Ebben az évben csodákat éltem meg. Most szeptemberben másodszor vettem részt ebben a táborban, ahonnan 2 napja érkeztem haza. Ide már úgy mentem, hogy tudtam, mire számíthatok. A tanítások mindig újak és persze a tapasztalás is. Most már sokkal jobban tudtam magamra koncentrálni és befelé figyelni. Így sokkal intenzívebb élményeket éltem meg. Ami egyben fájdalommal vegyes felszabadító örömként jelent meg. 

Úgy érzem, hogy az a hiányzó puzzle most a helyére került bennem. Újjászülettem, ami még most formálódik, tisztul bennem. Ami biztos, hogy szeretném tovább adni ezt a technikát, hogy segítsek másoknak is kilépni a szenvedésből és egy boldogabb, jobb életet teremteni. Már augusztusban volt egy felkészítő sorozat és egy egynapos lehetőség. 
A következő 3 órás felkészítő meditáció: március 3.-án szombaton lesz, majd április 7. szombat az utána következő. A következő egy egész napos (fél 10-16.15-ig) vipassana csend meditáció április 28.-án szombaton Budapesten kerül megrendezésre. Témája az érzelmek kezelése.  Jelentkezni a mudrazia@gmail.com címen lehet.

Namaste Zia    

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése